Acasă » Fişiere » IDEI DE AFACERI » Alte idei de afaceri | [ Adaugă o intrare nouă ] |
13.11.2011, 23:35 | |
Înlocuirea combustibililor fosili cu biocombustibili este o tendinţă ce s-a definit în contextul creşterii preţului petrolului şi este prezentată ca fiind o alternativă ecologică, ce creează locuri de muncă şi nu are un impact social major. Aceste considerente nu sunt însă adevărate în mod automat, ci poate dimpotrivă. În primul rând, fără politici şi măsuri de reducere a dependenţei de autovehiculele personale, impactul utilizării biocombustibililor asupra fenomenului schimbărilor climatice ar fi marginal - gradul de utilizare a transportului rutier ar continua să crească. Producţia şi utilizarea biocombustibililor poate duce la reducerea presiunilor sociale şi de mediu produse de extracţia petrolului, însă ar duce la creşterea presiunilor asupra pădurilor, biodiversităţii şi producţiei alimentare. Ar avea loc reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din arderea combustibililor fosili, însă ar avea loc eliberarea dioxidului de carbon fixat în păduri – în urma defrişării pentru obţinerea de teren arabil în vederea cultivării biocombustibililor. Biocarburanţii pot fi utilizaţi în formă pură sau în amestec la autovehiculele existente şi pot folosi actualul sistem de distribuţie al carburanţilor convenţionali. Biodieselul poate fi produs prin transformarea unei largi varietăţi de grăsimi vegetale şi animale, dar combustibilul cu cei mai buni parametri se obţin din uleiul de rapiţă (rapiţa are cel mai bun indice de iod, rezistentă la temperaturi scăzute, stabilitate la oxidare şi dă cele mai bune rezultate în presarea la rece). Rapiţa se situează pe locul cinci, sub aspectul producţiei de ulei comestibil, între plantele oleaginoase. Uleiul de rapiţă are largi utilizări industriale şi alimentare. Biocombustibilii cei mai cunoscuţi în prezent sunt biodieselul (obţinut din plante oleaginoase precum rapiţa şi floarea soarelui) şi bioetanolul (obţinut din zahăr şi amidon, respectiv din recoltele de sfeclă şi cereale). Aceşti doi combustibili de transport lichizi au capacitatea de a înlocui, în mare măsură, motorina şi benzina. Aceştia pot fi utilizaţi pentru motoarele maşinilor moderne (nemodificaţi pentru amestecurile joase sau cu modificări minore pentru amestecurile înalte) şi distribuiţi prin intermediul infrastructurilor existente. Cercetarea este pe cale să descopere tehnici de producţie „de a doua generaţie” care pot produce biocombustibili din materiale lemnoase, din ierburi şi unele tipuri de deşeuri. Pe piaţa abia descoperită a carburanţilor din uleiuri vegetale, "biodieselul” este încă incredibil de ieftin, nefiind accizat. În timp ce giganţii petrolieri pregătesc investiţii în fabrici de producere a motorinei vegetale, micii producători profită deja de materia primă excedentară. Un avantaj al cultivării rapiţei este acela că cheltuielile/ha pentru înfiinţarea acestui tip de cultură sunt mai mici decât la grâu şi orz. De asemenea, un mare avantaj al rapiţei este acela că poate fi cultivată şi iarna. Pentru a obţine producţii profitabile la această cultură este necesar să se cunoască şi să se aplice o tehnologie corectă. | |
Vizualizări: 1166 | Descărcări: 0 | |
Total comentarii : 0 | |